Leczenie próchnicy

leczenie próchnicy opole

Leczenie próchnicy

Stomatologia ogólna to dział medycyny zajmujący się leczeniem zębów i tkanek jamy ustnej oraz otaczających stawów skroniowo-żuchwowych. Ponieważ jest to bardzo ogólna dziedzina, stomatologia ogólna dzieli się na kilka rodzajów, z których jeden z bardziej popularnych to stomatologia zachowawcza – dziedzina profilaktycznej stomatologii, która zajmuje się prewencją i zwalczaniem próchnicy oraz leczeniem ubytków nią spowodowanych. Leczenie próchnicy jest zdecydowanie łatwiejsze, jeśli dbamy o codzienną higienę jamy ustnej oraz często odwiedzamy dentystę profilaktycznie. Jednym ze sposobów na walkę z próchnicą jest fluoryzacja. Choć pierwiastek ten jest toksyczny dla żywych organizmów w dużych dawkach, jego śladowe ilości pomagają zachować zdrowe i silne zęby, oraz są bardzo skuteczne jako kontaktowe leczenie próchnicy.

leczenie próchnicy rzeszów opole

Lakowanie i fluoryzacja zębów

Badania dowodzą, że aż 95% dorosłych Polaków ma problemy z próchnicą. U dzieci i młodzieży sprawa wcale nie ma się lepiej. Choć cukier jest najczęściej obarczany za te problemy, nie jest to jedyna przyczyna. Za próchnicę są odpowiedzialne bakterie rozkładające cukry, które produkują przy tym kwasy – ich ulubione środowisko. Powstająca przez ten proces płytka nazębna to siedlisko drobnoustrojów i szkodliwych bakterii. Mogą one prowadzić do psucia się zębów, a zaniedbane leczenie próchnicy prowadzi nawet do utraty zębów i rozprzestrzeniania się infekcji na inne sąsiadujące zęby.

Lakowanie zębów to kolejny sposób na leczenie próchnicy, a właściwie na ochronę przed nią zębów. Podczas gdy fluoryzacja polega na smarowaniu zębów aktywnym chemicznie fluorem, lakowanie zębów to proces zabezpieczania bruzd nierównych zębów trzonowych lakiem – specjalnym wypełnieniem, które je wygładza, ułatwiając codzienną higienę. Preparat do lakowania zębów często również zawiera jony fluoru, co stanowi dodatkowe zabezpieczenie przed próchnicą. Tego typu stomatologia zachowawcza może być przeprowadzona w każdym wieku, zarówno na zębach mlecznych, jak i stałych.