Stomatologia zachowawcza

stomatologia zachowawcza opole

Diagnostyka stomatologiczna jamy ustnej

Próchnica zębów jest to choroba przewlekła twardych tkanek zęba, czyli szkliwa, zębiny i cementu korzeniowego. Jest procesem rozwijającym się bardzo wolno. Bez leczenia postępuje, aż do całkowitego zniszczenia zęba, prowadzić może do stanów zapalnych miazgi (potocznie zwanej nerwem), które objawiają się ostrym bólem, a także bardzo często prowadzą do leczenia kanałowego (endodontycznego). Dlatego tak ważne są regularne badania kontrolne u lekarza, właściwa profilaktyka oraz usuwanie kamienia i osadu nazębnego. Pozwolą one na ograniczenie rozwoju choroby oraz działania zapobiegawcze, które zminimalizują skutki nieprzyjemnego bólu i dolegliwości. Dodatkowo stomatologia zachowawcza ma na celu przywrócenie kształtu oraz koloru zniszczonej przez próchnicę korony zęba.

Istotne w walce z próchnicą są:
– właściwe szczotkowanie jamy ustnej,
– płukanie jamy ustnej płynami, które zawierają fluor,
– stosowanie nici dentystycznych oraz irygatorów wodnych,
– właściwa dieta,
– systematyczne oczyszczanie w gabinecie stomatologicznym jamy ustnej z osadu i kamienia nazębnego.

Bezbolesna stomatologia zachowawcza

Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technik oraz materiałów, leczenie ubytków próchnicowych jest całkowicie bezbolesne. Jej naczelnym zadaniem jest ciągła troska o utrzymanie zębów naturalnych do “późnej jesieni życia”, poprzez stosowanie właściwych metod odtwarzania ich struktury i przywracanie im fizjologicznej funkcji. Jednak gdy proces próchnicowy zaatakuje ząb, najczęściej jest już za późno, by uniknąć borowania. Tylko plamy demineralizacyjne – czyli bardzo wczesne stadium próchnicy, w którym nie dochodzi jeszcze do mechanicznej utraty substancji zęba, a jedynie do utraty minerałów – można leczyć za pomocą preparatów odbudowujących tj. zawierających fluor. Podstawowym problemem towarzyszącym pacjentom przy wizycie u dentysty jest obawa przed odczuwaniem bólu.

W naszej praktyce stosujemy, na życzenie pacjenta, znieczulenie przed leczeniem zachowawczym zęba, które gwarantuje całkowicie bezbolesne leczenie. Po dokładnym usunięciu próchnicy, jeśli nie zachodzi potrzeba leczenia kanałowego, lekarz może wypełnić ząb kompozytem. Różnorodność barw materiałów kompozytowych pozwala na idealne dopasowanie uzupełnienia do naturalnego koloru zęba. Założenie wypełnienia w zębie polega na usunięciu zniszczonych przez próchnicę tkanek zęba i zastąpieniu ich materiałem przeznaczonym do odbudowy. Najczęściej stosowane są tzw. materiały kompozytowe światłoutwardzalne. Możne je stosować zarówno w zębach przednich, przedtrzonowych jak i trzonowych. Ich zalety to duży wybór kolorystyki pozwalający dopasować właściwy odcień wypełnienia do zęba pacjenta oraz widoczny kontrast na zdjęciu rentgenowskim. Założenie wypełnienia odbywa się na jednej wizycie, przy wypełnieniu z kompozytu światłoutwardzalnego można jeść i pić bezpośrednio po wyjściu z gabinetu stomatologicznego.

Niestety wypełnienia kompozytowe, podobnie jak dawniej używane amalgamatowe, nie są wieczne. Często po 3 – 5 latach następuje proces rozszczelnienia i konieczność wymiany wypełnienia. By zabezpieczyć się przed częstą wymianą, w przypadku dużych wypełnień lekarz może zaproponować wykonanie inlay’a.

stomatologia zachowawcza opole